Tuesday, July 1, 2014

Kerana Karamel.

Tajuk serupa cerpen tak berepisod..haha. Aku buat puding karamel jumaat lepas sempena makan-makan dekat rumah. Masa tengah buat karamel belah petang tu, kakak aku mengemukakan soalan yang memang distract aku dan memerlukan aku berfikir lepastu sedar-sedar setitik karamel ditanganku. Ye, setitik ja tapi panas ya Rabbi. Kalau boleh menjerit, dah aku jerit biar satu taman dengar.

Seminit pertama aku masih cool dan bagitau kakak, 'woi second degree burn' konon macam tahu sangat lah berapa degree aku burn padahal first degree ja pun..bajet. Masa tu tak sakit, boleh duk usha la kesan landing karamel tu. Dah macam kesan asteroid menghentam permukaan bulan dan kulit aku sudah berubah bentuk seperti selepas terkepit pintu dengan efek hitam terbakar.

Selepas beberapa minit..baru aku sedar, pedih. Demm lambat gila sensory organ aku bagi signal dekat otak. Apa ke patrick sangat la pemikiran aku waktu tu. Dah pedih tu menggeletis la cari paip air. Aku serupa lupa cemana nak handle kena benda panas. Selalu kena minyak meletup pop pop masa goreng ikan tu aku tak kisah, sebabnya manja-manja je kena ini hmm..tak pernah rasa kena hot karamel. Lepastu mengelembung tangan daku. Rasa nak cucuk dengan jarum tapi dihalang oleh Tok..okay.


Satu hari selepas mandi, ya gelembung itu meletup entah salah aku pegi cakar ke dia sendiri mabuk lepastu letupkan diri sendiri taktahu la. Tapi pedihnyaaa pedihnyaaaa ha aku sebenarnya nak nyanyi tapi lupa lirik sebabtu sebut pedihnya ja..kahkah. Apabila gelembung bisa meletup ya adik-adik, anda akan terdedah kepada jangkitan. Aku pun taktahu jangkitan padayyappa tapi jangkitan la katanya google. Dan aku punya bekas gelembung ni bernanah eh ke benda apa kita panggil ni entah. Nak tunjuk gambar karang ada jugak batal puasa sebab muntah dengan sengaja..haha. Kalau tengok masa tak puasa takpa, nak muntah sampai lembik pun takda hal..lol. 

Sekarang aku nak tanya apa benda kita boleh buat untuk kurangkan sakit melecur kena karamel panas gila ni? Aku nak tutup dengan plaster tapi takut dia lembap dan bernanah dengan lebih teruk. Nak jumpa doktor macam saja bagi chance doktor gelak di bulan ramadan yang barakah ni ja sebab macam ciput ja kesan lecuran ni. Tapi serius pedihnyaaa pedihnyaaa masih ku rasakan. Dan aku sakit kepala..taktahu la sakit kepala sebab memang sakit kepala ke ada kaitan dengan lecuran ini. Dah empat hari ok.. T_T

Pengajaran hari ini, pertama, jangan buat karamel kalau esok hang nak bertunang atau berkahwin. Risiko tangan huduh tu tinggi lagi-lagi kalau hang jenis macam aku..perangai pelupa plus patrick star. Kedua, jangan layan kakak hang bila tengah kacau karamel..haha. Tapi yang bestnya bila puding karamel ai habis ditelan oleh tetamu juga penghuni rumah ini. Rasa macam kerana terpaksa aku relakan eh kerana karamel ai habis dimakan, sakit pun ai rela oh no! ai tak rela sebenarnya..kahkahkah. Nanti bila otak ai centre balik, ai kongsi resepi puding karamel tanpa telur yang mudah gila dengan uolss ya. Mudah gila tu bagus dah tapi lepasni kena letak tanda 'awas, karamel panas' bila type resepi.

Sekian. Assalamualaikum & Selamat berpuasa!
Mira.

No comments:

Post a Comment