Friday, April 11, 2014

Orang Bisnes.

Aku ni jenis susah nak percaya dengan orang. Kalau bergolek atas tanah nak suruh aku percaya pun aku takkan peduli selagi takda bukti. Ada bukti pun kalau minda sedar aku cakap 'NO!' aku takkan percaya juga. Jadi senang cakap, engkau takpayah la nak bagi aku percaya benda yang aku taknak percaya..boleh tak?

Satu. Aku tak percaya ke sistem MLM, sistem piramid ke sistem segi empat ke bujur pun aku taknak percaya. Takkan. Apa ke gila aku nak percaya. Kau ingat kalau orang boleh kaya sorang-sorang dia nak share dengan engkau? Memang tak lah. Manusia ni tamak haloba mana boleh bagi orang sekaya dia..kang kaya dah jadi mainstream dia kira jadi tak special dah lah. Imagine semua orang pakai beg LV original, semua orang pakai kasut Jimmy Choo Original dan pakaian pulak semua jenis brand yang aku malas nak ngeja..belit belit ha. Kaya takkan jadi best dah. Sebab tu orang kaya tak ramai dalam dunia ni.

Orang kalau dah kaya takkan nak share sumber kekayaan dia dengan engkau. Kecuali dia perlukan engkau untuk kepentingan bisnes mahupun survival dia. Lebih kurang win win situation tapi selalunya yang orang kaya tu lagi win lah..haha. Contoh, abam Q (bukan nama Sebenar kan dah cakap, nama dia Q)..dah berjaya dengan perniagaan menjual ubat mengkedutkan kulit untuk golongan yang dah bosan jadi muda. Bisnes dia maju sebab dia pioneer kepada produk ni..itu sebelum Lijah dan Sameon copy cat idea dia lah. Pasal Lijah dengan Sameon kita sembang hari lain, hari ni fokus pada abam Q ja noh.


Okay, kembali kepada agenda asal.  abam Q ni pun berjaya menjual beribu-ribu limau nipis eh produk dia tu kepada anak muda seluruh negara yang berpusu-pusu nak kedutkan kulit. Untung memang gilaaa ah boleh beli ferrari tapi dia tak beli ferrari la takut retis ngorat dia..takpasal kelai (baca:gaduh) laki bini. Jadi untuk kembangkan bisnes ofkos abam Q nak kena pikiaq (baca:fikir) idea bernas..dari situ dia mulakan program 'Mari jadi jutawan bersama abam Q'. Hakikatnya yang jadi jutawan tu abam Q ja..yang bawah dia tu boleh buat bisnes ja. InsyaAllah laku, duit jualan pun masyuk. Tapi status jutawan tu dapat ke abam Q sorang ja.

Nampak tak apa aku nak sampaikan? Abam Q share sumber bisnes dia sebab dia nak lipat gandakan untung bisnes dia. Hang nak dapat untung macam abam Q takleh wei kalau sekadar join bawah bisnes abam Q semata-mata. Hang kena buat part time jadi cashier..buat part kat KFC tu pun payah nak sama level dengan abam Q. Melainkan hang ada idea bisnes lain. Seperti bisnes juai kuda Ariana Rose ka..juai air mata kucing bertanduk ka..benda-benda rare lah senang kata. Benda yang ada tempat dalam pasaran..baru hang pun boleh jadi jutawan.

Orang kita ni keja nak benda mudah ja. Lepastu obses.

No comments:

Post a Comment