Thursday, November 7, 2013

Barang Kena Ada Bila Pegi Hiking/Camping!

Assalamualaikum. *ini entri panjang*

Hari ni tetiba rasa macam semangat nak share. Ini berdasarkan pengalaman sendiri. Dan rasa banyak juga yang terlepas pandang masa aku pegi hiking hari tu, lepastu menyesal..wuwu. Demi mengelakkan insan lain pun merasakan begitu, aku pun rajinkan diri untuk post tentang senarai barang yang perlu ada bila nak pegi hiking/camping dan yang sama waktu dengannya.

#1: Plastik sampah.
 
Sudah tentu bukan untuk kutip sampah. Ini untuk letak dalam backpack. Lepas letak plastik dalam beg, baru letakkan pakaian dalam tu. Ini penting demi mengelakkan hujan atau kemungkinan kau terjatuh dalam sungai. Aku suka guna plastik sampah kaler hitam ni. Beli yang besar dan tebal, so kau takpayah nak susah hati menghadapi cabaran dalam hutan tu.

#2: Raincoat.
 
Masih berlegar dalam kemungkinan yang sama. Hujan! Hujan dalam hutan dengan hujan kat luar memang tak sama. Sebab hutan kan banyak pokok, mengikut pemahaman aku even hujan dah berhenti tapi air hujan masih lekat kat pokok, so hujan memanglah akan berlarutan. So, fungsi raincoat ni adalah untuk taknak bagi kau dengan beg kau basah kuyup lepastu terketar-ketar tak tentu hala.

Kalau nak save beli ja yang murah, lepas guna boleh terus buang. Aku rasa tak sampai rm5, kat guardian/watson pun banyak jual benda alah ni.


#3: Cawan.
 
Beli cawan jenis ni, takpayah risau pecah ke apa dah. Aluminum kot namanya. Lagi satu selain daripada tahan lasak, bila kau buat air panas memang tahan lama la panasnya. Kalau time pagi memang heaven lah. Hutan kan sejuk gila pagi-pagi, dapat secawan milo/kopi memang heaven.

#4 Bekas telur:
Ini kalau berniat nak bawak telur lah. Kalau aku memang benda ni aku bawak lah. Sebabnya telur selalu sesuai dengan pelbagai makanan, roti, nasi, bihun dan sebagainya. Demi untuk mengelakkan kau susah hati kot telur pecah dalam beg, baiklah beli bekas ni, takdanya pecah. Kecuali kalau kau pegi hantuk bekas telur ni kat mana-mana batang pokok, time tu mungkin telur kat dalam bekas ni pecah..haha.

#5 Tempat masak.
Taktahu benda ni namanya apa. Stove? Entahlah tapi camni lah rupa dia. Banyak je bentuk kat pasaran tapi bagi aku jenis camni senang, save ruang dalam beg. Dan paling penting tak berat sangat..hehe. Dan kalau tak salah, jenis ni ada yang tak payah pakai tin gas tu. Rasanya lah. Aku pakai jenis yang macam ni tapi attach dengan tin gas. Ala, tin gas yang size macam tin cat yang beli untuk spray kat projek KH masa sekolah dulu tu. Untuk kepastian tanya kat kedai cemana benda ni berfungsi, baru senang.

Ini contoh penggunaannya;
 

#6 Periuk (?)
 
Ini periuk+pinggan. Entah lah seperti biasa aku taktahu apa ke namanya benda ni. Dua dalam satu gitu. Again, save ruang dalam beg. Cuma jenis ni kau dapat periuk satu, penutup satu.

Haa, ini satu jenis lagi, aku guna jenis ni selalunya. Aku tengok kat tv, selalunya tentera guna benda ni. Ini kelebihan dia berbanding jenis kat atas tu ialah kau dapat dua periuk. So, takpayah susah-susah tak cukup bekas. satu buat masak nasi, satu lagi masak lauk. Dan yang penting boleh save ruang jugak sebab jenis ni pun boleh cantum jadi satu.

#7 Sleeping bag.
Ini extremely perlu dibawa. Seperti biasa, memang banyak jenis. Cari je yang berkenan di hati dan sesuai dengan bajet kau. Ini super penting sebab dalam hutan sejuk gila. Itu tak kira hujan lagi, memang kau bercakap pun keluar asap lah. Aku tak bawak sleeping bag itu hari, memang hampir nangis tapi tak jadi nangis sebab aku tetido dulu sebelum air mata keluar..haha.

#8 Lampu suluh
 
Sebab apa penting? Kot lah malam-malam nak membuang kan. So, kena bawak lah. Takkan nak membabi buta redah hutan malam-malam buta kan. Juga untuk mudahkan kau cari barang dalam khemah bila dah malam. Dan juga untuk pastika takdak pacat ikut masuk dalam khemah..hehe. Bukan ada lampu pun dalam hutan tu. So, sendiri mau ingatlah.

#9 Plastik 
Ini untuk letak segala toiletries, pin, purse ke segala mak nenek yang perlu dielak dari basah. Kalau kau tak kisah barang kau basah, biarkan je. Ini optional je pun. Oh, cuma ini penting untuk selamatkan handphone dari basah.

Untuk save ruang, apa lagi rajinkan diri isi barang nak bawak tu ke dalam botol kecik. Kalau malas nak buat camtu, pegi beli toiletries yang memang dalam bentuk mini, settle. Ianya sama ada kau beli toiletries dalam pek kecik ataupun beli botol kecik comel-comel dan refill sendiri. Itu semua depends on kau punya kerajinan dan bajet.

So, itu ja kot yang aku mampu recall buat masa ni. Tapi semua tu bergantung jugak lah kepada lokasi mana kau nak pegi, tempoh dan facilities kat tenpat tu. Lepas ada semua details tu baru boleh decide dan plan betul-betul apa yang perlu dan tak perlu dibawak bersama.
Sekian.

kredit pic: google

Mira.

1 comment: